نوشته شده توسط : اسم نویسنده

 

صادرات هر محصول میتواند زمینه ساز رشد ان محصول در اینده باشد.صادرات معیار مهم در سطح صنعت و شاخصی برای تصمیم گیری در باره ان محصول در سطح سیاست های کلان کشور است.رشد صادرات در هر صنعت دغدغه اصلی اعضای ان صنعت است.در زمان های نه چندان دورصنعت فرش در کنار صنعت پسته جزمحصولاتی بودند که در زمینه صادرات کالا های غیر نفتی در رتبه نخست کشور قرارداشتند اما متاسفانه در سال های گذشته میزان صادرات فرش های دستبافت و ماشینی بسیار کاهش داشته است .ما دراین مقاله سعی در بیان دلایل اصلی کاهش این محصولات داریم.

شایسته است که دقت کافی به این نکات از طرف صنعت گران و همچنین مسولان امر صورت گیرد.زیرا خطر از دست رفتن بازار جهانی و واگذاری این بازار به کشور های ترکیه و چین بسیارجدی است و اگر ما تصمیمات لازم را دراین خصوص اخذ نکنیم به زودی با بازار های جهانی خداحافظی خواهیم کرد.

تحریم ها مهمترین معضل پیشرو

تاثیر تحریم ها براقتصاد ایران اصلا برکسی پوشیده نیست.دیروز در مطلبی خواندم که میزان خسارت تحریم های امریکا به کشور ما نزدیک به 1000ملیارد دلار است. صنعت نساجی و به خصوص صنعت فرش ماشینی نیز امروزه از این تحریم ها اسیب جدی دیدند.

انها در دو زمینه دچار محدودیت شدند:زمینه بازاریابی و زمینه واردات تکنولوژی های به روز

زمینه بازاریابی

در زمینه بازاریابی در کشور های دیگر به منظور صادرات تحریم ها باعث شده بود تا بنکداران و بنگاه های اقتصادی از ترس جریمه امریکا با ما رابطه برقرار نکنند بعضی از کشور ها هم که بنکداران و بتگاه های اقتصادی که حاضر به همکاری با ما میشدند قوانین کلی کشور ها انهارا از همکاری با بنگاه های اقتصادی ایران منع میکرد

این مشکلات باعث شده تا بازار های جهانی به سرعت از وجود ما خالی شود به بیان دیگر ما خودمان با بی تدبیری تمام بازار ها را دودستی تقدیم به کشور هایی مانند ترکیه کرده ایم.

زمینه واردات تکنولوژی های به روز

یکی دیگر از مواردی که مارا از کشور های دیگر بسیار عقب انداخت زمینه عدم به روز رسانی تکنولوژی بود. کشورهای سازنده دستگاه ها یعنی المان و بلژیک دیگر حاضر نبودند به راحتی قبل کالای خود را در اختیار ماقرار هند.از طرف دیگر بالا رفتن قیمت دلار در ایران باعث شده تااز طرفی قیمت واردات دستگاه ها بالا برود و صرفه اقتصادی خود را ازدست دهدو از طرفی دیگر بالا رفتن قیمت دلار و همچنین بالا رفتن قیمت دستگاه ها و اصطحلاک انها  باعث شده تا قیمت فرش 700شانه کاشان بالا رود به گونه ای که مردم دیگر با توجه به رکود تورمی که بازار ایران دارد خرید فرش را از لیست خود خارج کند این افزایش قیمت در هزینه دستگاه های ۱۲۰۰شانه بسیار بالاتر است در نتیجه قیمت فرش 1200شانه کاشان نیزبسیار تحت تاثیر قرار گرفته است.

مساله اف ای تی اف

مساله مهم دیگری که بسیار برروی صادرات کشور تاثیر گذاشته مساله اف ای تی اف است این مساله یکی از دلایل کاهش میزان صادرات هست . این مسال باعث شده تا امکان جابه جایی پول بین کشورما با بقیه کشورها نباشد .بنابراین این مساله باعث افزایش ریسک صادرات و درنتیجه کاهش صادرات شده است

عدم بازاریابی صحیح

اینترنت حقیقتی هست که امروزه در کشور ما باید به صورت جدی به ان توجه شود شرکت ها باید بازاریابی بین الملل خود را برپایه  دیجیتال پایه گذاری کنند .در اینده قطعا بنگاه های اقتصادی از طریق شبکه هایی مانند فیسبوک ،لینکداین و.. در ارتباط خواهند بود متاسفانه واحد های تولیدی ما هنوز در این زمینه دچار تردید هستند و سرمایه گذاری کامل را روی ان انجام نداده اند.امروزه در بازار داخل نیزخرید انلاین فرش ماشینی در حال گسترش است با تولید محتوا هایی که درشرکت های تولیدی درفروشگاه اینترنتی فرش ماشینی کاشان توانستدخرید انلاین را در فروش داخلی نیز جا بیندازند

بازاریابی صحیح در کنار حضور در بازار های بین المللی به صورت دیجیتال ،شامل مرحله شناخت صحیح از بازار هدف نیز میشود. واحد های تولید ما متاسفانه درزمینه شناخت از بازار های کشور های مقصد بسیارضعیف عمل کرده اند به این صورت که هنوز اطلاعات جامع در باره فرهنگ ،سبک زندگی، سلیقه و موارد مهم دیگر از انها نداریم.

رشد صادرات همتی عظیم توسط تمام دستگاه های مسول میخواهد. از واحد های سیاسی اجرایی گرفته تا واحد های تولیدی .اگر موانع پیش رو را رفع نکنیم به زودی بازار های بین المللی را ازدست خواهیم داد. این اتفاق باعث ورشکستگی واحدهای تولیدی شده و نتیجه ان بیکاری و به طبع ان معظلات اجتماعی خواهد بود





:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: